مهاجرت دور روی یک سکه

83 / 100

مهاجرت چیست ؟

مهاجرت دو روی یک سکه را شامل می شود . مهاجرت به معنای ترک کردن زادگاه برای زمانی طولانی و یا برای همیشه به دلیل دست یافتن به شرایط بهتر زندگی تحصیل و شغل است . افراد ممکن است به دلایل محتلفی از جمله جنگ ، عدم امنیت شغلی و اقتصادی ، آینده ای بهتر برای فرزندان ، دلایل سیاسی و اجتماعی متعدد اقدام به مهاجرت کنند . مهاجرت در سالهای اخیر معضل بسیار بزرگ کشورهای توسعه یافته به شمار می آید چرا که نیروی کار متخصص خود را در حال از دست دادن هستند .

تاثیرات روانشناختی مهاجرت مهاجرت 2 روی یک سکه

 اضطراب :

مهاجرت و ترک زادگاه و دوری از تمام وابستگان و کسانی که با آنها پیوندهای خونی و عاطفی قوی در طی سالها برقرار کردیم باعث ایجاد اضطراب در ما می شود .مهاجرت باعث ایجاد ترس از اینکه بستگان و افراد مهم زندگیمان دیگر در دسترس ما قرار ندارند و ما نمی توانیم رو آنها حساب کنیم می‌گردد و موجب اضطراب جدایی در ما می شود و هم چنین منجر به این احساس می شود که اگر مشکلی برای آنها به وجود بیاید ما نیز کنار آنها نخواهیم بود. این ما را با عذاب وجدان عمیقی مواجه می کند . تقریبا تمام افرادی که مهاجرت کردند پس از ازدست دادن یکی از اعضای نزدیک خانواده در زادگاهشان دچار عذاب وجدان و حس قدر نشناسی نسبت به آنکه از دست داده اند در خود شده اند .

ترس از شکست :

معمولا افراد به امید یک آینده بهتر و ایجاد پله های ترقی و رسیدن به موفقیت های مالی و اجتماعی مهاجرت می کنند. اما از همان ابتدا ترس از موفق نشدن ، نرسیدن به مقصود ، و سر افکنده شدن و دوباره باز گشتن چون کابوسی از ابتدا حضور دارد تا زمانی که در کشور مقصد فرد به موقعیتی با ثبات برسد .

دلتنگی و خطر افسردگی :

نکته بسیار مهمی که در مهاجرت همیشه کمتر به آن پرداخته می شود دلتنگی های بعد از آن و خطر ابتلا به افسردگی است . افراد معمولا در ابتدای مسیر به دلیل شوق و هیجانی که برای ایجاد یک زندگی جدید در مکانی جدید دارند، خیلی به دلتنگی و دوری از وابستگان خود فکر نمی کنند . اما مدتی پس از مهاجرت که هیجانات جای خود را به چالشهای زندگی در کشور جدید را می‌دهد و فرد دایره نزدیکانش کوچک می شود و دیگر حمایت گروه دوستان و آشنایان را برای دلگرمی و تسلی ندارد دلتنگی بروز می کند و اگر فرد مشکلات زمینه ای دیگر و یا وابستگی های عاطفی شدید داشته باشد آن زمان است که برلبه پرتگاه افسردگی قرار می گیرد .

مهاجرت و تیپ های شخصیتی

صفات و ویژگی های شخصیتی در موفقیت و کنار آمدن با چالش های مهاجرت می تواند تاثیر بسیاری داشته باشد . تا آنجا که حتی منجر به شکست و یا تضمین کننده موفقیت شما باشد .

 افراد درونگرا و منزوی :

اگر از دسته افراد درون گرا و منزوی هستید که در برقراری ارتباطات جدید دچار مشکل می شوید مهاجرت برای شما چالش سنگینی خواهد بود . چرا که محیط جدید صفاتی از جمله باز بودن به تجربه و ارتباطات قوی و فعال را می طلبد . شما در کشور جدید به عنوان یک فرد خارجی که آنها هیچ تصوری از شما ، فرهنگ و پیشینه تان ندارند باید بتوانید خود را به جامعه معرفی کنید و تاثیر خوبی در آنها بگذارید تا بتوانید در بین افراد بومی پذیرفته شوید و گرنه باید به زندگی تنها . با کمترین ارتباطات اجتماعی بسنده کنید .

افراد وابسته :

اگر از جمله افراد وابسته با بند ناف عاطفی بسیار محکم هستید مهاجرت اصلا گزینه مناسبی برای شما به حساب نمی آید و شما در معرض مشکلات روانشناختی بسیاری خواهد قرار داد که دست آخر منجر به بازگشت و شروع مجدد در زادگاهتون خواهد شد . افرادی در مسیر مهاجرت می توانند موفق باشند که وابستگی های عاطفی شدید به اعضای خانواده و دوستان را نداشته باشند و هدفها و اولویتهای خود را بشناسند و به آن آگاه باشند . همچنین فرد باید ارزیابی درست و منطقی از توانای ها و نقاط ضعف و قوت خود باشد .

 

 افراد ایده آل گرا :

اگر جزء افراد آیده‌آل‌گرا و کمال گرا هستید که برایتان شروع کردن از صفر و کنار آمدن با برخی کمبود ها مشکل است . مهاجرت برای شما چالش بزرگی خواهد بود مگر اینکه دارای تمکن مالی بالا و تخصص زیاد و رزومه بسیار قوی باشید تا با پستی بالا و شرایطی بسیار خوب اقدام به مهاجرت کنید درغیر اینصورت شما باید تحمل از دست دادن برخی موقعیت ها و دوباره ساختن از نو را داشته باشید .

 تاب آوری:

از عوامل مهم در مهاجرت تاب آوری است . افرادی که تاب آوری بالا، توانای حل مسئله قوی و قابلیت عملکرد موثر در بحران رو دارند می توانند  عملکرد خیلی بهتر و موثر تری داشته باشند . تاب آوری مجموعه مهارتهایی است که فرد را برای تغییرات مداوم و ناشناخته  مجهز می کند . افراد با تاب آوری بالا می توانند در شرایط خت بر احساسات خود غلبه کرد و خود مدیریتی بالای داشته باشند .

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!