درمان اضطراب و استرس

اضطراب

اضطراب هشداری است که فرد را گوش به زنگ می کند؛ یعنی به فرد هشدار می دهد که خطری در راه است . و باعث می شود که فرد بتواند برای مقابله با خطر اقداماتی به عمل بیاورد . ترس هم هشداری است که فرد را گوش به زنگ می کند اما با اضطراب تفاوت دارد .

اضطراب معمولا منبعی نا معلوم و گریز ناپذیر دارد چون نمی دانیم از چیست از آن نمی توانیم اجتناب کنیم . اما ترس منبعی مشخص دارد ما می دانیم از چه چیزی می ترسیم و از مقابله با آن می پرهیزیم .

علایم اضطراب

احساس اضطراب دو مولفه دارد : یکی با خبر شدن فرد از تغییرات جسمی خود (مثل تپش قلب و تعریق ) و با خبر شدن از اینکه عصبی شده است یا ترسیده است . احساس شرم نیز می تواند به اضطراب دامن بزند :«دیگران می فهمند که من ترسیده ام » خیلیها وقتی می فهمند که دیگران پی به اضطراب آنها برده اند یا شدت آن را درنیافته اند، تعجب می کنند.

اختلالات اضطرالبی از شایع ترین طبقات اختلالات روانی هستند . در «مطالعه ملی همزمان » گزارش شده است که از هر چهار نفر/یکی واجد ملاکهای اضطرابی و میزان شیوع دوازده ماهه این اختلالها 17/7 در صد است . زنان بیشتر از مردان دچار اختلال اضطرابی می شود .

اختلالات اضطرابی نیازمند توجه بالینی و فوری هستند چون عملکرد فرد را مختل کرده و اورا از فعالیتهای روزمره باز می دارد . به دلیل شدت تاثیر بر فیزیولوژی گاه با نارسایی های فیزیکی اشتباه گرفته می شود . مخصوصا مشکلات قلبی . به هر روی ای اختلالات نیازمند توجه بالینی فوری و مستمر است تا از عود مجدد آن جلوگیری شود و به دلیل ابعاد فراگیری که بر زندگی  فرد می گذارد می تواند بسیار آزار دهنده و مختل کننده می باشد .

اختلالات اضطرابی معمولا در سنین بالا به واسطه یک اتفاق بحران زا شروع می شوند و گاها ریشه در کودکی فرد دارند به هرروی باید زیر نظر متخصص و رواندرمانگر بررسی و درمان شوند و در صورت لزوم با تشخیص پزشک دارو برای کنترل نشانه ها استفاده شود .

عوامل استرس‌زا

برای بیش‌تر افراد، استرس و اضطراب معمولاً پس از یک حادثه خاص در زندگی رخ می‌دهد، اما پس از آن برطرف می‌شود.

عوامل استرس‌زا عبارتند از:

  • نقل مکان کردن
  • شروع یک مقطع تحصیلی یا کار جدید
  • ابتلا به‌یک بیماری یا جراحت
  • بیماری یا جراحت یک دوست یا عضو خانواده
  • مرگ یک عضو خانواده یا دوست
  • ازدواج
  • تولد نوزاد جدید

 

اختلالات مرتبط با استرس و اضطراب

استرس و اضطرابی که به‌طور مکرر رخ داده و به ‌ظر می‌رسد تناسبی با عوامل استرس‌زا ندارد، ممکن است نشانه‌ای از یک اختلال اضطرابی باشد. راه کاهش اضطراب و استرس در ابتدا یافتن مشکل و سپس درمن آن میباشد.

این اختلالات عبارتند از:

  • اختلال اضطراب فراگیر
  • اختلال هراس
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • ترس یا اضطراب اجتماعی
  • اختلال وسواس جبری

 

علائم اضطراب از نظر عصب‌شناسی

می‌توان چنین استدلال کرد که استرس و اضطراب همان علائم عصبی هستند. این علائم می‌توانند سطح انتقال دهنده‌های عصبی در مغز را تغییر داده و آن‌ها را مجبور به ارسال سیگنال‌های غیر‌عادی به بقیه بدن کنند. اگر چه استرس و اضطراب باعث هیچ‌گونه آسیب عصبی شناخته‌شده‌ای در بدن نمی‌شوند، اما قادر به ایجاد این علائم در بدن هستند:

گزگز دست‌و‌پا

ترشح آدرنالین و تنفس سریع در هنگام اضطراب، امری بسیار معمول است و هر دو می‌توانند به احساس گزگز و به خواب رفتن دست‌وپا منجر شوند.

دردهای عصبی

استرس و اضطراب همچنین می‌تواند دردهای عصبی ایجاد کند. این دردهای عصبی، هم جسمی و هم روانی هستند..

سرگیجه و سنگینی سر

اضطراب و استرس می‌تواند باعث سنگینی سر؛ و سرگیجه شود و احتمالاً حتا با مشکل ایستادن و یا احساس بی‌حسی در پاها همراه خواهد بود. همه این علائم به اضطراب به خصوص تنفس سریع و ترشح آدرنالین مرتبط است.

سردرد

اضطراب می‌تواند سرآغاز انواع سردردها از جمله سردرد تنشی و میگرن باشد. میگرن هم‌چنین ممکن است علائم خاص خود مانند مشکلات چشم را بروز دهد. همه این مشکلات از علائم شناخته شده اضطراب و استرس هستند.

خستگی

در اضطراب شدید، بروز خستگی هم شایع است و ظاهراً به‌این دلیل رخ می‌دهد که زندگی با اضطراب مداوم سبب تحلیل احساسات می‌شود. از آن‌جا‌که اضطراب می‌تواند به بی‌خوابی نیز منجر شود؛ مقداری از این خستگی ناشی از کمبود خواب است.

اختلال حافظه

شاید تنها علامت “خفیف” و دائمی اضطراب در مغز، اختلال حافظه باشد. از‌دست‌دادن حافظه‌ی ناشی از اضطراب، به‌ندرت حاد است، اما به‌دلیل ترشح مداوم هورمون استرس (کورتیزول) است.

گیجی

سطوح شدید اضطراب ممکن است موجب مشکلاتی مانند گیج و منگ‌شدن و حتا قطع رابطه موقت با واقعیت شده و موجب شود بیمار از وجود مشکلی در مغز خود نگران باشد.
در تمام این موارد، شدت مشکل ممکن است دقیقاً به اندازه یک اختلال عصبی واقعی باشد.

 

بنا‌بر‌این استرس بخشی از زندگی است. آن‌چه مهم‌تر است؛ نحوه رسیدگی به‌آن است. بهترین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از اضافه بار استرس و پیامدهای سلامتی ناشی از آن انجام دهید‌، شناخت علائم استرس است.

اگر شما احساس استرس زیادی دارید، با مشاور خود صحبت کنید. بسیاری از علائم استرس می‌تواند نشانه سایر مشکلات سلامتی باشد. مشاور شما می‌تواند علائم شما را ارزیابی کرده و در صورت ردِپایِ استرس، به‌شما در بهتر مقابله ‌کردن با آن کمک‌تان کند.




جهت مشاوره

اطلاعات خودرا درج کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود