مشاوره کودک و نوجوان

ضرورت مشاوره کودک و نوجوان

سالهای کودکی از مهمترین سالهای زندگی و اساسی ترین آن به شمار می آید ، هر تصمیمی که در آن سالها کودک می گیرد درباره زندگی، دنیا و جهان پیرامونش الگویی می شود برای سالهای بعدی او ، و اینکه ما، در سالهای اولیه کودک چه چیزی به او ارائه می دهیم و دنیا را چگونه جایی برای او تعریف می کنیم بسیار حائز اهمیت است .

ما برای  استفاده از هر وسیله ای ابتدا دستور استفاده از آن را می خوانیم تا مبادا آن را خراب کنیم یا به آن آسیبی بزنیم . اما اصلا برای فرزند داشتن و پرورش یک انسان دیگر خود را آموزش می دهیم . اصلا احساس می کنیم که من به عنوان پدر و مادر اطلاعات لازم را از پرورش یک انسان دیگر دارم ، توانایی آن را چه طور .

روانشناسی و مشاوره کودک در واقع شاخه ای از روانشناسی است که که در آن روانشناس به مسائل حوزه کودک می پردازد از جمله : مراحل رشد ، نیازهای هر مرحله ، دوره های حساس رشدی ، مسائل و اختلالاتی که می تواند بروز کند و همچنین راههای برخورد با آنها و درمان .

هر کودکی با شرایطی خاص و منحصر به فرد پا به عرصه وجود می گذارد و این شرایط خود نوع رفتار خاصی را می طلبد . جدای از اینکه برخی کودکان با شرایط منحصر به فرد تری از جمله اختلالات و دیگر مسایل این چنین به دنیا می آیند که آنها نیازمند آموزش خاص درمان و آموزش به پدر مادرها هستند که تمامی آنها در حیطه تخصصی روانشناس کودک است .

مشاوره کودک جدای از اینکه به کمک مشکلات خاص دوران رشد می آید ، به پدر و مادر ها نیز کمک می کنند  تا برخورد درست و سالمی با کودکان خود داشته باشند و بتوانند استعدادهای آنها را پرورش دهند و کمک می کند به کودکان تا تفسیر درستی از شرایط را بدست دهند .

روانشناسی نوجوانان

پیش از این به دوره های حساس رشد اشاره کردیم . نوجوانی یکی از مهم ترین و پر چالش ترین این دوره هاست مرحله ای که فرد دیگر کودک نیست و هنوز با بزرگسالی فاصله دارد این تناقض به خودی خود منجربه تنش بین او خانواده و محیط پیرامونش می شود و تمامی اینها جدای از شرایط فیزیکی است که تغییرات ناگهانی رشد و هورمونها و فشاری که بر او وارد می شود می باشد .

این فشارها هر کدام می تواند باعث آسیپ پذیری نوجوان در این برحه گردد و فضا را برای بروز مشکلات و و در معرض آسیب قرار گرفتن فراهم کند .

روانشناس متخصص با تشریح شرایط و ایجاد فضایی امن برای نوجوان و همچنین پاسخ دادن به سوالات و دغدغه های او با اطلاعات درست و متناسب سنش می تواند به نوجوان و خانواده او کمک کند تا این بحران و دوره حساس را بدون هیچ آسیبی پشت سر بگذرد .




    جهت مشاوره کودک حضوری در مرکز ( سرو )

    اطلاعات خودرا درج کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود