چرتکه وسیله‌ای‌ست قدیمی که برای انجام محاسبات به‌کار می‌رود. از آن می‌توان برای انجام چهار عمل اصلی ریاضی استفاده کرد و حتی می‌توان آن را برای محاسبه ریشه دوم و سوم اعداد نیز به‌کار برد. چرتکه ماشین حساب ساده‌ای است که اولین بار توسط یونانیان و رومیان باستان مورد استفاده قرار گرفت.

واژۀ چرتکه از زبان روسی وارد زبان فارسی شده‌است. . در بازار قدیم از این وسیله برای محاسبات و حساب و کتاب استفاده می‌کردند که امروزه ضمن تغییرات در آن برای آموزش کودکان و پرورش ذهن استفاده می‌شود.

امروزه آموزش و نحوه استفاده از فناوری های جدید همچون تبلت ها ، لپ تاپ ها، روبات ها وهواپیماهای بدون سرنشین و … در کلاس های درس مدارس حضور فزاینده ای یافته است، با این وجود چرتکه نیز در این رقابت جای خود را دارد.

طی سالیان گذشته تحقیقات فراوانی در زمینه تأثیر آموزش چرتکه برروی قدرت ذهنی و یادگیری کودکان صورت گرفته است که نتایج نشان دهنده تاثیر مثبت آموزش چرتکه در توانایی تقویت مهارت های ذهنی کودکان ، مهارت های تمرکز ، دقت ، افزایش سرعت عمل و …می‌باشد.

هدف کلی از آموزش چرتکه به کودکان این است که آنها را با نحوه انجام محاسبات به‌صورت ذهنی آشنا کرده و از این طریق فعالیت ذهنی مغز را بهبود ببخشیم.

با این تفاصیل به عنوان یک مادر وقتی قرار است کودک خود را در کلاس چرتکه ثبت‌نام کنیم چه اهدافی در ذهنمان می‌گذرد؟  قرار است چرتکه در آینده به چه کار او آید؟ آیا تنها کودکی که قادر به انجام عملیات ریاضی به صورت ذهنی می‌باشد نخبه نامیده می‌شود؟
اگر یک کودک نتونه محاسبه ذهنی انجام بده اما بلد باشه به راحتی دوست پیدا کنه، نقاشی بکشه و یا داستان‌نویسی کنه نخبه محسوب نمی‌شه؟

یا اینکه نخبگی میتونه بهش کمک کنه که برای حل اختلاف نظرهاش با همسرش راه حل پیدا کنه یا خشمش رو در ارتباط با همکارش مدیریت کنه؟ آیا تک بعدی بزرگ شدن کودکان و یادنگرفتن مهارت‌های لازم برای زندگی آسیب‌زا نیست؟
در آرزوی یک نگاه واقعی و جامع به آموزش و پرورش کودکان


روانشناسی کودک و نوجوان

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!