
همه ما بخشی عمده از زندگی خود را در ارتباط با دیگران سپری میکنیم یا در فکر آن به سرمی بریم. تحقیقات، نشان داده است که 75درصد اوقات روزانه ما صرف ارتباط با دیگران میشود و شاید بتوان گفت 75 درصد موفقیتهای ما نیز به روابط ما با دیگران وابسته است. از همین رو، در دهههای اخیر، توجه زیادی به مبحث « روابط (تعامل) اجتماعی» شده است. این نکته که برخی انسانها تعاملگران ماهرتری هستند، باعث شده تا پژوهشهای دقیق و منظّمی درباره ماهیت و کارکردهای «تعامل اجتماعی» و عوامل تأثیرگذار بر آن، انجام شود. تحقیقات، نشان میدهد که عوامل بسیاری در «تعامل اجتماعی ماهرانه» و «تأثیرگذاری» و «ایجاد محبوبیت» نقش دارند ؛ اما نقش عواطف و احساسات در این میان بسیار مهم و چشمگیر است.
فرهنگهای مختلف، در مورد شیوههای ابراز احساسات و اینکه نسبت به چه کسانی و تا چه اندازه باید احساسات خود را بیان کرد، تفاوتهای بارزی دارند.
ارتباط با ديگران يکی از مشخصههای اساسی انسان است. در شرايط عادی ارتباط برقرارکردن کار دشواری به نظر نمیرسد اما در شرايط اختلاف، وقوع تضاد و عصبانيت به نظر می رسد برقرارکردن ارتباط دشوار باشد. اشخاصی که در اين مواقع بتوانند به گونهای مؤثر و مناسب ارتباط برقرار کنند کم شمارند در حاليکه در همين شرايط است که نقش ارتباط مؤثر حياتی میشود. رعايت نکاتی شما را ياری میکند که در ارتباط با ديگران به لحاظ مسائل شخصی،احساسی، اجتماعی و مالی موفق شويد.
همه کارهای ما نوعی ارتباط است. تمام لحظههای زندگی ما مالامال از پيامهای شفاهی و غير شفاهی میباشد. زبان تنها وسيله ارتباطی نمیباشد. لباسی را که هر روز میپوشيم، بيانگر تصويری میباشد که از خود بر ذهن داريم و نشاندهنده ارج و حرمتی است که برای خود قائليم. وضعيت نشستن وراه رفتن نيز حاکی از احساسات و گرايشهای ماست.
گفتار ما بسیار مهم است. . شيوه دريافت يک پيام به شيوه ابراز آن بر می گردد.
چگونگی ارسال يک پيام چگونگی دريافت آن را معين میکند. حجم و آهنگ صدا، نوع نگاه کردن، وضعيت ايستادن، نحوه خم شدن سر همگی به شنونده کمک میکند تا کلمات مارا تفسير کند و پيام آن را دريافت کند. همه ما اين احساس را تجربه کرده ايم که به علت استنباط نادرست در آغاز يک پيام، منظور گوينده را يکسره نادرست فهميده ايم.
اغلب چگونگی آغاز پيام، حاصل ارتباط را تعيين می کند. یکی از نکات کلیدی در برقراری ارتباط موثر گوش دادن و شنونده خوب بودن است.
ارتباط، دو طرفه است. در يک ارتباط خوب دو عامل دخالت دارد. ارسال درست پيام و دريافت درست پيام. اگر مايليد رابطه شما به موفقيت و کاميابی بيانجامد، بايد نقطه نظرهای طرف مقابل را بشنويد و به روشنی درک کنيد. بسياری از مردم در طول روز در معاشرت با ديگران مرتکب خطاهاي مخرب ارتباطی میشوند.
قضاوت یکی از زشتترین ناهنجاریهای ارتباطی است.