نویسنده: حمیدرضا درویش

یکی از مشکلات که این روزها افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، استرس است. در هر مکان و هر زمان به راحتی نشانه‌هایی از مواردی که استرس‌زا هستند را می‌توان یافت. از تاخیر در رسیدن به یک قرار کاری به علت وجود ترافیک، آماده سازی خود برای یک مصاحبه ی کاری، حتی اتفاقات خوشایندی چون عروسی و یا برگزاری یک مهمانی برای جشن تولد، تمام این‌ها احتمال ایجاد استرس و اضطراب را افزایش می‌دهد. البته باید در نظر داشت که اضطراب، استرس تشدید یافته است که در این مرحله نیازمند درمان های فیزیولوژیکی ست. اما چگونه می‌توان استرس را کنترل کرده و از مبدل شدن آن در طولانی مدت به اضطراب جلوگیری کرد؟

در جامعه امروزی ما متاسفانه به دلیل مشکلات عدیده و معضلات گوناگونی که وجود دارد، به نوعی استرس با زندگی ما عجین شده است. اما در نهایت باید تلاش کرد که از ایجاد استرس جلوگیری کرده و آن را به حداقل رساند. مهمترین عامل بازدارنده برای یک فرد شاغل برای داشتن یک ذهن باز در جهت داشتن فعالیت مناسب در شغل خود، استرس یا همان استرس شغلی‌ست. فردی که مدام نگران از دست دادن موقعیت شغلی خود باشد یا فردی که هر روز به دلیل برخورد محکم مدیر خود دلهره داشته باشد یا فرد شاغلی که به دلیل نداشتن بیمه در محل کار نگران آینده‌ی خود است و … تمام اینها عوامل استرس زایی می‌باشد که مطمئنا در طولانی مدت و حتی کوتاه مدت موجب پایین آمدن بازدهی نیروی کار می‌شود و مهم‌تر از اینها، موجب ایجاد فرسودگی شغلی می‌گردد.

اما با توجه به اینگونه مشکلات، چگونه می‌توان بر استرس خود غلبه کرده و آن را کنترل نماییم؟

از نظر بنده عامل اساسی و مهم خودباوری یا اعتماد به نفس است، کسی که به این حد از باور خود رسیده باشد که نسبت به انجام وظایف محول شده، مسئولیت‌پذیر بوده و آن را به نحو احسن اجرا می‌کند، بی‌شک توان کنترل استرس خود را دارد. چرا که در فرآیند انجام کار خود، شک و شبهه‌ای بر جا نمی‌گذارد. البته برای داشتن چنین توانایی لازم است دانش خود را در زمینه‌ای که فعالیت داشته بالا برده و به‌روز نماید.

از عوامل دیگر به خویشتن داری می‌توان اشاره کرد که در اصل هسته‌ی اعتماد به نفس است. فردی که خویشتن دار باشد می‌تواند با صبر و شکیبایی مراحل سخت را پشت سر گذاشته و به راحتی از پس آنها برآید. به عبارتی خویشتن داری به فرد این قدرت را می‌دهد که با تکیه بر توانایی خود، به اهداف پیش رو و تعیین شده در شغل خود، برسد.

گفتگو همیشه بهترین راه برای از بین بردن سوء تفاهم هاست. به همین دلیل برای کنترل استرس می‌‍توان به گزینه‌ی گفتگو با همکار، واحد منابع انسانی و یا حتی مدیر خود روی آورد، چرا که این امر موجب می‌گردد تا عملکردهای صورت گرفته به صورت شفاف بیان شده و در صورت وجود تناقض، هر دو طرف در صدد رفع آن برآیند.

سلامت روان

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!