توهم گل و ماری جوآنا

84 / 100

گل چیست و تفاوت آن با ماری جوانا ؟!
از توهم گل تا واقعیت مصرف

مصرف گل و اعتباد به آن مسئله ایست که امروزه بسیار به آن پردا خته می‌ شود. هدف این مطلب آگاهی رسانی است و تلاش براین است که مطالب را در قالب واقعیت علمی ارائه دهیم در انتها قضاوت با خود شماست.

گل یا ماری جوآنا  که در بین افراد بخصوص در بین جوانان به عنوان ماده‌ ای کم خطر رایج است. سرشاخه‌ های گلدار گیاه شاهدانه را ماری جوانا می‌ نامند که این ماده تحت عنوان گل شناخته می شود. اغلب آنرا در کاغذی می‌ پیچند و به صورت سیگار می‌ کشند. گل  از زیر مجموعه کانابیس ها هست. ماری جوآنا انواع و نژادهای مختلفی دارد پرکاربردترین آن Sativa و Indica است .

Sativa: بیشتر باعث احساس سرخوشی، شادی و شعف و منجر به تجربه لذت شدید در فرد می شود.

Indica: باعث احساس کرختی خواب آلودگی در فرد می شود .

مواد تشکیل دهنده و مکانیزم اثر گل

ماده اصلی تشکیل دهنده گل THC تترا هایدرو کانابینول است. علت اصلی ایجاد توهم گل، سرخوشی و لذت هم همین ماده است .Anandamid که یک ترکیبی مشابه THC است به طور طبیعی در مغز ما وجود دارد.

آناندامید از خانواده کانابیدیول هستند که به صورت طبیعی در مغز ترشح می شود. آناندامید وقتی به صورت طبیعی در مغز ترشح می شود به گیرنده های خود می چسبد و موجب آزاد شدن دوپامین می شود. دوپامین نوروترنسمیتری است که مسئول نظام پاداش در مغز و احساس سرخوشی و لذت است. THC به دلیل ساختار مشابهی که با که Anandamid دارد در زمان مصرف به گیرنده های آناندامید می چسبد و باعث ترشح میزان زیادی دوپامین می شود و موجب ایجاد احساس شدید لذت می شود. و شخص دچار ایفوریا و سرخوشی می گردد.

آناندامید درحالت عادی زمانی به گیرنده ها می چسبد و موجب ترشح دوپامین می گردد که فرد یک فعالیت لذت بخش را انجام می دهد مثل رابطه جنسی، خوردن غذای مورد علاقه، دیدار شخص محبوب، گوش دادن به موزیک مورد علاقه و….

ساختار THC و Anandamid - توهم گل

با این تفاسیر THC  باعث لذت می شود ولی عوارضی نیز در پی دارد. وقتی THC به گیرنده های آناندامید می چسبد میزان بسیار زیادی از دوپامین را در فضای سناپسی آزاد می کند .این باعث می شود فرد احساس سرخوشی و لذتی را تجربه کند که بیش از حد معمول است و وقتی در شرایط عادی فرد فعالیت هایی که برای او لذت بخش بوده را انجام می‌ دهد دیگر مانند قبل برای او لذت بخش نیست برای مثال دیگر از رابطه جنسی لذت نمی برد . دیگر برقراری ارتباط با دیگران، دیدن فیلم، گوش دادن به موسیقی، برای فرد لذت بخش نیست و ترجیح می‌ دهد تا با مصرف گل دوباره اون لذت شدید را تجربه کند. از طرف دیگر به دلیل تحریک شدن مداوم سلولهای مغزی برای ترشح دوپامین توسط THC مغز حساسیت خود را نسبت به آناندامید از دست داده و دیگر بدون مصرف THC دوپامین ترشح نمی کند. این خود دلیلی بر افزایش مصرف گُل می شود.

گل روی چه قسمتهایی از مغز تاثیر می گذارد ؟

به دلیل وسعت گیرنده های کانابیولیدی در مغز گُل روی قسمتهای مختلفی از مغز تاثیر می گذارد.

  • هیپوکامپ: هیپوکامپ مرکز حافظه است در افرادی که مصرف گُل دارند حافظه کوتاه مدت آسیب می بیند . و با مصرف طولانی حافظه بلند مدت هم تحت تاثیر قرار می گیرد.
  • هیپوتالاموس: مرکز کنترل هورمون ها بدن بخصوص هورمون های غدد جنسی است و به شدت رفتار جنسی فرد و کیفیت آن را تحت تاثیر قرار می دهد .
  • مخچه: مخچه مرکز تعادل و جهت یابی فرد است مصرف گل جهت یابی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد .
  • نوکلئوس آکومبانس: مهم ترین قسمتی که مصرف گل تحت تاثیر قرار می‌ دهد نوکلئوس آکومبانس است این قسمت مسئول کنترل رفتار شرطی در افراد است. برای مثال اگر شما یک بار رفتاری را انجام دهید موجب آسیب رسیدن به شما گردد . بار دیگر شما در مواجه با آن شرایط از آن رفتار اجتناب می کنید.

در بررسی های که روی موشهای صحرایی انجام شد  نشان داد وقتی به موش ها وعده نامطلوب و سریع را می دادند و اگر کمی صبر می کردند وعده ای مطلوب و بزرگ را می گرفتند موشها بعد از چند بار تکرار برای وعده بزرگ و مطلوب شرطی می شدند. اما زمانی که به آن THC تزریق شد آنها قابلیت شرطی شدن خود را از دست می دادند و هر بار همان وعده یریع و نامطلوب را می خوردند.

در افرادی که گل مصرف می کنند نیز مشاهده شده است که رفتار شرطی در آنها مختل می شود. از دیگر عوارض مصرف گل می توان به تغییر در مغز، ایجاد مشکلات ناباروری در زنان، مشکل ریه و دستگاه تنفسی، افزایش ضربان قلب و فشار خون، افزایش خطر افسردگی، خطر ابتلا به اسکیزوفرنیا، ایجاد توهم ذهنی، افزایش احتما حمله قلبی و هم چنین در برخی از افراد افکار شک و سوء ظن و در حالت شدید تر آن افکار پارانویئیدی مشاهده شده است.

تاثیر گل بر روی مغز

توهم گل و خطر سرطان

تحقیقات بسیاری بر روی مصرف گل و خطر ابتلا به سرطان انجام شده است. این تحقیقات نشان داده است که مصرف گل در آقایان می تواند خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش دهد و هم چنین منجر به ناباروری در آقایان می شود. درست است که شواهدی برای تاثیر مصرف گل بر روی ریه و دستگاه تنفسی نداریم ولی همچنین به معنی عدم آسیب به این اندام ها نیست. هم چنین تحقیقات در کالج سلطنتی انگلستان نشان داده است که مصرف کنندگان ماری جوانا پنج برابر بیشتر احتمال مبتلا شدن به روانپریبشی را دارند.

ترک گل چگونه است ؟

عموما ترک گل و دوری از توهم گل مانند دیگر مواد مخدر با دارو و بستری شدن اتفاق نمی‌ افتد و بسته به میزان مصرف در فرد و میزان وابستگی به آن می‌ تواند متفاوت باشد. ترک گل بیشتر از هر چیز نیاز به حمایت های روانشناختی دارد. از آنجایی که فرد به دنبال پر کردن خلاء هاست و برای کسب لذت بیشتر به گل روی می‌ آورد برای ترک آن نیز فرد ابتدا باید این خلاء ها را پر کرده و به درمان روحی بپردازد تا بتواند مصرف آن را کنار بگذارد.

از این روی مراجعه به روانشناس و مشاوره ترک اعتیاد توصیه می‎گردد تا به فرد کمک کند علاوه بر بالا بردن توان ذهنی خود برای ترک ماده با کمک های حمایتی از جانب روانشناس مشکلات خود را که مسبب گرایش به مصرف بوده است را نیز بر طرف کند.

خدمات مشاوره روانشناسی سرو در زمینه ترک اعتیاد و دوری از مواد مخدر کارساز خواهد بود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!