بازگشت به مدرسه

87 / 100

مقایسه آموزش حضوری و غیر حضوری در دوران کرونا

در این مقاله قصد داریم تا در مورد تاثیرات کووید 19 بر آموزش کودکان و بازگشت به مدرسه صحبت کنیم. بیش از 95 درصد آموزش ها در سرتاسر دنیا به علت همه گیری ویروس کرونا مختل شد. این آمار و ارقام بیشترین رکورد را در طول تاریخ دارد. طبق گزارش سازمان ملل، هیچ حادثه ای تاکنون این ویژگی را نداشته است.

از آنجایی که ممکن است دانش آموزان در پاییز امسال، با وجود ادامه دار بودن گسترش ویروس کرونا (دلتا)، به مدرسه برگردند، والدین در دوراهی قرار گرفته اند. آیا بهتر نیست آموزش ها غیرحضوری ادامه داشته باشد؟ اگر جواب مثبت است، چطور باید این شرایط را برای فرزندشان فراهم کنند؟ با توجه به این نگرانی که در شمار زیادی از والدین گزارش می شود، لازم دیدیم که تحقیقاتی را در حوزه روانشناسی بررسی کنیم که به جوانب مثبت و منفی آموزش های حضوری و غیرحضوری پرداخته اند.

سلامت روانی و فیزیکی

تحقیقات به روشنی اعلام می کنند که آموزش های غیرحضوری تاثیرات منفی بر سلامت روانی، عاطفی، اجتماعی و فیزیکی کودکان و والدینشان دارند. در اکتبر (مهر) تا نوامبر (آبان) سال 2020، تحقیقی انجام شد که در آن 1561 والد کودکان 5 تا 12 سال در آن شرکت کرده بودند. وضعیت سلامت روانی و عاطفی، فعالیت های بدنی و وقت گذراندن با دوستان در والدینی که کودکان آن ها به صورت غیرحضوری آموزش می دید، ضعیف تر از خانواده هایی بود که کودک آن ها به صورت حضوری در آموزش ها شرکت می کرد.

والدین دانش آموزان غیر حضوری از مشکلاتی مثل از دست دادن شغل، تنش های عاطفی، کمبود خواب و مشکلات فرزند داری شکایت می کردند. به همین علت بود که بسیاری به این نتیجه رسیدند که آموزش های حضوری از آموزش های غیرحضوری، حداقل برای والدین، مفیدتر است.بازگشت به مدرسه

تاثیر در دستاوردهای تحصیلی

یک تحقیق بزرگ در هلند انجام شد و نمرات پایین در ریاضی و خواندن نتیجه ای بود که از این تحقیق به دست آمد. در دوران همه گیری کرونا نمرات تا سه برابر افت کرده بودند. این تاثیر در کودکانی که از خانواده های کم سواد تر بودند تاثیر بیشتری به جا گذاشته بود (بیش از 60 درصد افت)

تحقیقی دیگر در هلند، شامل دانش آموزان کلاس دبستان در بازه سنی 8 تا 11 سال بود. موضوع تحقیق این گروه درباره مقایسه نمره های 8 هفته آموزش غیر حضوری با نمره های سه سال پیش (آموزش حضوری) دانش آموزان بود.

کاهش یادگیری و حتی بازگشت به نقطه اول از نتایج این تحقیق بود. این در حالی است که مدارس هلند به دوره های کوتاه آموزشی شهره اند. 8 هفته آموزش، اینترنت پر سرعت و کمک هزینه های آموزشی بخشی از امکاناتی است که در این مدارس وجود دارد. منظور اینجاست که مدارس کشور های دیگر، که شرایط متفاوت و طولانی تری دارند، با مشکلات بیشتری روبرو خواهند بود.

تاثیرات بلند مدت

تاثیر بلند مدت این اتفاق هنوز بر کسی معلوم نیست اما فشارها و کشمکش های دنباله دار، در صورت ادامه دار بودن کرونا، صدمات جبران ناپذیری را ممکن است به همراه داشته باشد. به علاوه تاخیر و بی کیفیتی در آموزش های دانش آموزان هزینه های هنگفتی برای دولت ها و سیاست های آموزشی و پرورشی آن ها خواهد داشت.بازگشت به مدرسه

مدیریت تصمیمات والدین درباره بازگشت به مدرسه

با وجود اینکه تحقیقات نشان می دهند که بازگشت به مدرسه مفید است، هر خانواده ای باید بر اساس نیازهای خودش تصمیم بگیرد. بعضی ممکن است آموزش های غیرحضوری را ترجیح بدهند و باید در مسیر این تصمیم از آن ها حمایت کرد. (مطلب خانه نشینی کودکان در ایام کرونا را بخوانید.)

با این حال، اگر انتخاب شما آموزش حضوری و بازگشت به مدرسه باشد، با اضطراب کودکتان چطور کنار خواهید آمد؟

در ادامه راهکارهایی عرضه می کنیم که که به شما و کودکتان برای بازگشت به مدرسه کمک خواهد کرد:

  1. با کودکتان راجع به احساسش درباره سال تحصیلی پیش رو صحبت کنید.

گره از احساسات پیچیده کودک باز کنید. پیچیده از این لحاظ که ممکن است درباره رفتن به مدرسه هم احساس شوق داشته باشند هم ترس و نگرانی.

  1. درباره احساسات خود و اینکه چه راه حل هایی برای کمک کردن به خودتان در زمان های بحران دارید، صحبت کنید.

“از اینکه بعد از مدت ها دوباره می خوای به مدرسه برگردی، دلم شور میزنه. اما وقتایی که دلم شور می زنه نفس های عمیق می کشم و به خودم یادآوری می کنم که مدرسه بهترین جاست برای تو”

  1. به نگرانی کودک اعتبار بدهید و او را برای مواجهه با ترس هایش تشویق کنید.

“می دونم که درباره بازگشت به مدرسه نگرانی، اما می دونم که تو از پسش بر می آی”بازگشت به مدرسه

  1. قبل از بازگشت به مدرسه، کم کم در موقعیت هایی قرار بگیرید که برای شما و کودکتان اضطراب آور است.

خاصیت این کار این است که به کودکتان کمک می کنید تا برای اضطراب پیش رو به دنبال راه حل باشد. بعدا از همین روش برای کنار آمدن با اضطراب مدرسه استفاده خواهد کرد.

  1. بهترین واکنش را برای اولین روز مدرسه و تجربه جدایی انتخاب کنید.

برای این تغییر آماده باشید و خونسردی خود را حفظ کنید. همین حس به کودک نیز منتقل خواهد شد.

  1. اگر کودک در این دوره گذار با مشکل روبرو شد، برای گرفتن کمک از متخصص سلامت روان تعلل نکنید.

بپذیرید که دوره ای که در حال گذشتن از آن هستیم برای همگی ما بی سابقه و دشوار است. طبیعی است که پدر و مادر یا کودک نیاز به حمایت های درمانی داشته باشند.

 

برای دریافت مشاوره آنلاین در زمینه اضطراب و تحصیل فرزندان می توانید از خدمات مشاوره اپلیکیشن فارگو بهره مند شوید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!