10 / 100

آیا می دانستید زمانی که مضطرب، غمگین و آشفته هستید، یا احساس ترس و نگرانی دارید با کشیدن خطوطی بر کاغذ و یا درست کردن شکلی با گل و خاک می توانید احساس خیلی بهتری را تجربه کنید. کار با رنگ ها و تولید یک اثر به خودی خود تاثیرات مثبت زیادی بر سلامتی ، کاهش استرس و تنش های روزانه دارد. روش های آن بسیار ساده است و نیاز به استعداد و توانایی خاصی ندارد و فقط کافی است جرات ان را داشته باشید و برای حال خوب خودتان قدمی بردارید. زمانی که کار با رنگ ها و عکس ها را آغاز میکنید در واقع مشغول به بازسازی یک حس، فکر، خاطره، آرزو و یا خواسته می شوید که ممکن است برای شما خوشایند و یا ناخوشایند باشد. بسیاری از مواقع اتفاقات منفی و ناخوشایندی که ما را آشفته و ناراحت می کند با بازسازی دوباره و ساختن آن به شکلی متفاوت به شما کمک فراوانی میکند. این فرصت را می دهد تا شما به آن موضوع از زوایه دیگری نگاه کنید و به گونه ای سالم و سازنده با آن برخورد کنید. زمانی که یاد میگیرید مشکلات و مسائل به زبان تصویر در بیاورید کمک میکند بهتر با احساسات و افکار خود روبه رو شوید.
هنگامی که واقعه ناخوشایندی برای ما پیش می آید دچار شوک عظیمی می شویم طوری که صحبت کردن در مورد آن برای ما سخت و آزار دهنده است. اما به تصویر در آوردن آن برای افراد راحت تر و قابل پذیرش است. در این حین نیز بهتر و بیشتر در مورد خودتان اطلاعات کسب می کنید.


به تصویر کشیدن افکار و احساسات به افراد حس راحت تری می دهد تا بتوانند با آن روبه رو شده و از پس آن بر آیند. در واقع نوعی حس کنترل بر آنچه در درونتان می گذرد. همچنین باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس شما می شود. تولید و خلق به خودی خود حس رهایی ،آزادی و جاری شدن با احساسات درونی تان را فراهم می کند.
افراد با بیان خود با زبانی خلاقانه و آزاد می توانند به زیربناهای روان و احساسات خود دست پیدا کنند. با کمک درمانگر، فرد می تواند از پیام های نهفته در هنری که خلق کرده پرده بردارد، نشانه ها و نماده ها را تعبیر و تفسیر کند و از این طریق به احساسات، هیجانات، افکار و رفتارهای خود پی برده و آن ها را درک و تفسیر کند. این نکته به فرد کمک می کند به لایه های درونی تر و عمیقتر خود رسوخ کند. آنچه فرد خلق می کند، در قالب هنر و ارزش هنری تفسیر نمی شود بلکه ارتباط آن با دنیای درون و زندگی فرد است که به آن معنا می بخشد.
علاوه بر این ابراز فکر و احساس در قالب تصویر این امکان را می¬دهد خود را به شیوه ای جدید و متفاوت بیان کنیم، همچنین در این حین ایده های مختلفی به ذهنتان می رسد که موجب حس رضایتمندی و لذت می شود، در واقع شما یک مهارت جدید را نیز فرا می گیرید تا فکر و احساستان را با روشی دیگر ابراز کنید.
تحقیقات نشان داده است بیان خود به روش های جدید و خلاقانه موجب آرام سازی بدن شده و فشار خون را پایین آورده و همچنین مواد شیمایی در مغز تولید می کند که باعث پایین آمدن احساس غم، اندوه و افسردگی می شود. زمانی که با دیدی گشاده و پذیرا با بیماری، خاطرات تلخ، تجربیات آزار دهنده، احساس شرم و گناه، فقدان و از دست دادن افراد مهم زندگی رو به رو شویم موجب نگاهی جدید در فرد شده و حس مثبتی ایجاد می¬کند.

نویسنده: سارا سالک

  • https://www.psychologytoday.com/us/articles/200705/art-therapy-the-healing-arts
  • https://www.psychologytoday.com/us/therapy-types/art-therapy
  • https://www.psychologytoday.com/us/blog/arts-and-health/201703/drawing-picture-health-art-therapy-guide

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!