فضای مجازی و سلامت روان کودک

69 / 100

سلامت روان کودک

برای داشتن جامعه سالم نیازمند داشتن محیط خانوادگی سالم هستیم که در این محیط افراد خانواده به خوبی با هم تعامل داشته باشند و فرزندان این خانواده باید از نظر روحی ، روانی ، جسمی و اجتماعی سالم باشند
کودکان جزو قشر آسیب پذیر جامعه به حساب می آیند . درهمه جای دنیا حقوق کودک باید مورد توجه همه مردم قرار گیرد . همیشه سعی میشود هیچگاه از یک کودک برای تحقق به اهداف افراد و یا ارگانها استفاده نشود.
یکی از مصادیق سلامت روان کودک ، کنترل وی در فضای مجازی است.
متاسفانه به خاطر شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن مدارس دسترسی کودکان به اینترنت و فضای مجازی خیلی راحت تر شده که این موجبات نگرانی خانواده ها را فراهم نموده است .
در این شرایط وظیفه والدین و سایر افراد جامعه چیست؟
در وهله اول والدین باید ارتباط خوبی با فرزندان شان داشته باشند در واقع زیربنای یک تربیت مناسب، داشتن ارتباط مناسب است. همانطور که می‌دانیم ارتباط مناسب با کودکان از همان بدو تولد معنا پیدا می‌کند. پدر و مادر باید با کودک بچگی کنند و در طول روز برای وی وقت مفید بگذرانند با بچه‌ها بازی کنند طوری که بچه‌ها از بودن در کنار آنها لذت ببرند.


والدین باید از توهین کردن، توبیخ کردن، تحقیر کردن، نصیحت کردن، قضاوت کردن و …. در ارتباط با فرزندشان دوری کنند و در عوض از پذیرش بدون قید و شرط ، تشویق کردن، بازگو کردن نکات مثبت، همدلی کردن( دنیا را از دید کودک دیدن ) ، گوش دادن فعال به صحبت های فرزند و…. در ارتباط با فرزندشان استفاده کنند.
کودکی که با والدین خود تعامل خوبی داشته باشد، کودکی شاد، سرشار از احساسات مثبت، با اعتماد به نفس و عزت نفس خواهد بود 👌
و وقتی به دوران نوجوانی می رسد هم ، این اعتماد به نفس و عزت نفس بالا و ارتباط خوب و مناسب با پدرمادر باعث می شود که با والدین همراه تر باشد. و به راحتی و در فضای امن بتوانند دغدغه‌ها و مشکلات خود را با پدر و مادر خود مطرح کنند.

والدین باید کنترل گری نامحسوس بر روی تعاملات و ارتباطات کودک و نوجوان در شبکه‌های مجازی داشته باشند. برای این امر می شود از اپلیکیشن هایی استفاده کرد که مخصوص کنترل والدین در فضای مجازی هست.
اما اگر کودک یا نوجوان ما با این کلیپ و یا صحنه ها مواجه شد که مناسب سنش نبود ، باید چکار کرد؟
به پدرومادرها توصیه می شود در ابتدای امر دستپاچه نشوند، نگران نشوند و به آرامی با فرزند خود صحبت نمایند و از اینکه این فیلم ها مناسب سنش نیست برای بچه‌ها توضیح دهند. توصیه می شود از دعوا کردن، نصیحت کردن، تنبیه کردن و … حتی الامکان استفاده نکنند . همراهی والدین بیشترین تاثیر را روی فرزند می گذارد.


به طور مثال در چنین شرایطی شخصی معلوم الحال ( ساسان حیدری ) که سابقه تولید آهنگ های مبتذل دارد ولی با ریتم خاص که نظر اکثر کودکان و نوجوانان را به خود جلب می کند دست به تولید محتوایی مستهجن میزند و از شخصیت صنعت پورن برای رسیدن به اهداف شوم خود استفاده می کند. وی از صحنه های احساسی فیلم ابد و یک روز ساخته سعید روستایی استفاده می کند تا ازاحساسات نوجوانان سوءاستفاده کند.
در کل دنیا ارایه صنعت هرزه نگاری ( پورنوگرافی ) از طرف همه هنرمندان و اقشار جامعه به کودکان ممنوع است .

این امر جزیی از حقوق کودک به حساب می آید. و تخطی از آن جرم تلقی می شود. ولی در این شرایط ساسی مانکن با استراتژی از پیش تعیین شده و حساب شده در قالب فیلمی که قهرمان داستان با خواهرش صحبت می کند، جملات رکیک و خلاف عرف و زشتی به زبان می آورد و با این کار قصد دارد قبح رابطه با محارم و در کل بنیان خانواده را بشکند .
در پایان باید بدانیم ازین محتواهای نامناسب برای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی وجود دارد که برای تهیه و ساختنش کاملا از ویژگی روانشناختی ذهن کودک و نوجوان بهره برداری شده به جهت انحراف این قشر از جامعه…
و در هر سمتی که مشغول به فعالیت هستیم، وظیفه داریم ارتباط خود را با فرزند خودمان بیشتر و بهینه تر کنیم، و عزت نفس و اعتماد به نفس فرزند خود را بالا ببریم تا با دیدن هر محتوایی کمتر دچار تشویش و نگرانی شود.
و نیز از مسئولان فرهنگی جامعه درخواست داریم محتواهای غنی تری از لحاظ بصری و سمعی با توجه به سن کودک و نوجوان تهیه کنند.

فضای مجازی و سلامت روان کودک

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!